۳۰ فروردین

چگونه محاسبه کنیم در هر هکتار چه میزان نوار تیپ لازم داریم؟

همه ی محصولات ردیفی مثل و کشت هایی که بعد از ۳ الی ۶ ماه به بار می‌نشینند با نوار آبیاری کشت می‌شوند. گیاهانی مانند : کلم، کاهو ، فلفل، گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت، هویج، گندم، آفتاب گردان، بامیه و لوبیا از این اقسام گیاهان هستند. اما دغدغه ای که هنگام خرید نوار تیپ بوجود می‌آید این است که چقدر نوار تیپ باید تهیه کنم؟

پاسخ این سوال خیلی ساده است. برای پاسخ دادن به این سوال باید به دو نکته توجه کرد:

نکته اول : در استفاده از نوار آبیاری باید دقت کنید که طول ردیف‌ها بهتر است کمتر ۵۰ متر باشند. پس هنگام طراحی و راه­ اندازی سیستم آبیاری مورد نظرتان بعد از هر ۵۰ متر باید از نوار جدیدی استفاده کنید.

نکته دوم :  اینکه چقدر نوار آبیاری مورد نیاز شما است کاملا بستگی به گیاهی که کشت می‌کنید دارد. درواقع بصورت مستقیم با فاصله ی گیاهان شما در هر ردیف بستگی دارد. برای مثال در کشت ذرت توصیه می‌شود که فاصله ردیف‌ها را برابر ۷۵ الی ۸۰ سانتی متر تعبیه کنید. این کار علاوه بر اینکه  کمک می‌کند تا عمل برداشت راحت تر انجام شود، باعث می‌شود تا گیاهان شما در رقابت برای بدست آوردن مواد غذایی نباشند و به آسانی بتوانند مواد مغزی را از خاک جذب کنند.

حال بعنوان مثال میخواهیم محاسبه کنیم که زمینی با مساحت یک هکتار و ابعاد ۱۰۰ متر در ۱۰۰ متر که در آن قصد داریم ذرت بکاریم، چقدر نوار تیپ لازم دارد. همانطور که گفتیم بهتر است هنگام کشت ذرت، میان ردیف ها ۷۵ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

  1. ابتدا ابعاد زمین را بر حسب سانتی متر بدست می‌اوریم. با توجه به اینکه طول زمین ۱۰۰ متر بود پس طول زمین بر حسب سانتی متر برابر ۱۰۰۰۰ سانتی متر خواهد بود.
  2. در مرحله‌ی بعد باید تعداد ردیف‌هایی که داریم را بدست آوریم. برای بدست آوردن ردیف ها کافیست تا طول زمین را بر فاصله ی بین ردیف که ۷۵ سانتی متر است تقسیم کنیم. به این ترتیب ۱۳۳ ردیف بدست می‌آوریم که اگر از ۳ ردیف آن صرفنظر کنیم تعداد ردیف هایمان برابر ۱۳۰ می شود.
  3. در آخر باید بدست بیاوریم که چقدر نوار لازم داریم. برای اینکار تعداد ردیف ها را که از مرحله ی قبل بدست آورده ایم در طول ردیف ها و سپس تعداد قسمت های زمین ضرب کنیم . همانطور که مشاهده می کنید با توجه به محاسبات بالا مشخص است که به ۱۳۰۰۰ متر نوار تیپ نیاز داریم و باید ۱۳ حلقه نوار تیپ خریداری کنیم.

در این مقاله سعی کردیم بصورت ساده و کاربردی توضیح دهیم که چگونه می توانید بصورت خیلی آسان و بدون داشتن علم مهندسی مقدار نوار آبیاری لازم برای زمین تان را محاسبه کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

فراموش نکنید، در صورتی که قصد خرید نوار تیپ آبیاری دارید حتما با ما تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه